Terjemahan

Sunday, 27 May 2012

'Scaffolding'


1.0              Perancah (Scaffolding)
1.1              Pengenalan
Konsep ‘scaffolding membawa maksud suatu bantuan atau bimbingan kepada pelajar bagi menyiapkan sesuatu tugasan yang tidak dapat diselesaikan tanpa mendapat bantuan daripada guru. Menurut Vygotsky (1978), guru dapat merangsang zon ini dengan memberikan peluang yang banyak kepada pelajar bergerak balas yang mencakupi kemahiran dan kebolehan yang boleh dilakukan oleh pelajar secara bersendirian serta lain-lain kemahiran yang memerlukan bantuan guru (Shahabudin, Rohizani & Mohd. Zohir, 2007). 
‘Scaffolding juga dikatakan sebagai ‘ was developed as a metaphor to describe the type of assistance offered by a teacher or peer to support learning. In the process of scaffolding, the teacher helps the student master a task or concept that the student is initially unable to grasp independently. The teacher offers assistance with only those skills that are beyond the student’s capabality’. 

1.2              ‘Scaffolding Sebagai Sokongan Instruksional Interaktif.
‘Scaffolding’  dapat membantu pelajar bergerak melalui zon perkembangan proksimal[1] (Zon of Proximal Development)  dengan membolehkan pelajar menyelesaikan sesuatu tugasan tanpa bantuan orang lain. Jadi, melaluinya tindak balas dan keperluan pelajar akan dapat dipenuhi dengan cara mengubahsuaikannya kepada tahap pencapaian yang boleh dicapai oleh pelajar. Guru perlu memberikan bantuan atau bimbingan apabila diperlukan dan berhenti membantu setelah pelajar mula menunjukkan kemampuan dalam menyelesaikan tugasan.
‘Scaffolding’ berinstruksional akan memberikan sokongan kepada pelajar misalnya di dalam bilik darjah, guru menyediakan ‘scaffolding’ dengan menghuraikan dan membahagikan isi sesuatu petikan kepada perenggan-perenggan yang dapat diselesaikan, menunjukkan kemahiran ‘modelling’ dengan membenarkan pelajar menyelesaikan tugasan secara bersendirian apabila guru berasa yakin pelajar-pelajarnya sudah bersedia (Shahabudin, Rohizani & Mohd. Zohir, 2007).
1.3              Pengaplikasian strategi pengajaran dalam bilik darjah menurut Vygotsky : ‘Scaffolding’.
i.                    Guru bertindak memberi sokongan kepada pelajar yang memerlukan bantuan atau bimbingan dalam melaksanakan tugasan.
ii.                  Guru akan memberikan demonstrasi sambil memberikan penerangan semasa mengajar.
iii.                Guru cuba meringkaskan sesuatu masalah atau membahagikan sesuatu tugasan kepada langkah-langkah yang mudah difahami oleh pelajar.
iv.                Sekiranya pelajar meghadapi masalah atau kesukaran dalam membuat tugasan, guru akan menyediakan soalan-soalan yang memfokus kepada masalah tersebut.
v.                  Guru akan berhenti memberi bantuan setelah pelajar mampu menyiapkan tugasan tanpa memerlukan bantuan.

1.4              Jenis-jenis ‘scaffolding’ dan aplikasinya di dalam bilik darjah

Jenis Scaffolding

Contoh
1.‘Modelling’
Seorang guru seni lukis telah mendemonstrasikan cara melukis sebelum mengarahkan pelajar untuk cuba melukis secara bersendirian
2. Memberi penerangan
Seorang guru fizik menyuarakan pendapatnya semasa beliau menyelesaikan soalan-soalan di papan hitam.
3. Menanya soalan
Selepas ‘modelling’ dan memberi penerangan seorang guru akan menanyakan soalan kepada pelajar.
4. Adaptasi bahan instruksional
Seorang guru pendidikan jasmani akan merendahkan jaring apabila sedang mengajar cara-cara menjaring bola dan menaikkan jaring ke aras yang lebih tinggi apabila pelajar bertambah mahir.
5. Sedia membantu dan memberi panduan
Kanak-kanak di tadika diajar cara mengikat tali kasut mengikut langkah-langkah oleh guru.
      (Dipetik & diubahsuai daripada : Shahabudin, Rohizani & Mohd. Zohir, 2007)

 2.0       Dapatan Kajian
Dua buah sekolah telah dipilih untuk melihat penggunaan ‘scaffolding’ di dalam bilik darjah bagi membantu para pelajar yang lemah iaitu Sekolah Kebangsaan Telok Kechai, Jalan Kuala Kedah dan Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Malik, Alor Setar, Kedah.
            2.1       Sekolah Kebangsaan Telok Kechai
Kelas yang dipilih adalah Tahun 1 Anggerik dan difokuskan kepada pelajar yang dikenalpasti menghadapi masalah dalam mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran.  Program LINUS telah diperkenalkan untuk membantu pelajar-pelajar tersebut.  Mereka akan disaring terlebih dahulu menggunakan dua jenis instrumen iaitu Instrumen Numerasi dan Literasi secara bertulis dan lisan (rujuk lampiran manual instrumen numerasi lisan dan contoh numerasi bertulis). Sebanyak 12 konstruk (20 item) yang diuji dan pelajar yang dapat mencapai tahap konstruk 1 hingga 10 akan dimasukkan dalam pelajar aliran perdana (mencapai tahap yang memuaskan/ tiada masalah pembelajaran). Bagi pelajar yang tidak dapat mencapai konstruk yang ditetapkan (menguasai konstruk 1 dan 2 tetapi tidak menguasai mana-mana konstruk 3 hingga 9 dan tidak menguasai konstruk 1 dan 2 akan dibimbing oleh guru pemulihan khas) pula, akan dimasukkan ke dalam kumpulan Linus biasa yakni berada di dalam zon perkembangan proksimal.
Guru yang terlibat di dalam membantu pelajar-pelajar ini terdiri daripada guru mata pelajaran kelas yang terlibat dan guru pemulihan khas. Memandang kelas ini terdiri daripada pelajar-pelajar yang berada di peringkat rendah maka proses pengajaran dan pembelajaran bergantung sepenuhnya pada guru. alat bantu mengajar seperti kad imbasan, manik-manik yang boleh digabungkan menggunakan tali, dan carta turut digunakan untuk membantu pelajar mengira.
            2.1.1    Jenis ‘Scaffolding’
Guru menggunakan menggunakan kelima-lima jenis ‘scaffolding’ iaitu ‘modelling’, memberi penerangan, menanya soalan, adaptasi bahan instruksional dan sedia membantu dan memberi panduan.

Jenis Scaffolding

Contoh
1.‘Modelling’
Guru mendemonstrasikan teknik menggabungkan manik satu persatu menggunakan tali sebelum mengarahkan pelajar untuk cuba mengira secara bersendirian.
2. Memberi penerangan
Guru menerangkan cara menyelesaikan soalan-soalan bagi bab operasi tambah dan tolak di papan hitam.
3. Menanya soalan
Selepas ‘modelling’ dan memberi penerangan guru akan menanyakan soalan kepada pelajar.
4. Adaptasi bahan instruksional
Guru menunjukkan cara bagaimana menggabungkan manik-manik menggunakan tali sambil mengira satu persatu. Guru menggunakan dua warna yang berbeza untuk memudahkan pelajar melakukan operasi tambah dan tolak. Guru akan beralih kepada teknik yang lebih tinggi arasnya setelah pelajar bertambah mahir dan faham.
5. Sedia membantu dan memberi panduan
Pelajar diajar cara menyelesaikan soalan operasi tambah dan tolak mengikut langkah-langkah yang ditunjukkan oleh guru.

   2.2      Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Malik
Kelas yang dipilih adalah Tingkatan 3 KAB 5 (Kelas Aliran Biasa) yang dikategorikan sebagai kelas ‘hujung’. Secara keseluruhannya, para pelajar di dalam kelas ini tergolong di dalam zon perkembangan proksimal yakni individu yang boleh belajar sesuatu kemahiran dengan bantuan orang lain (guru). Pemantauan dilakukan adalah bagi mata pelajaran sejarah .
Para pelajar diarahkan membentuk kumpulan perbincangan dan dibahagikan kepada 9 kumpulan (4 orang). Guru mengedarkan kertas soalan dan dalam tempoh masa yang ditetapkan pelajar dikehendaki  saling membantu mencari jawapan di dalam buku teks (rujuk lampiran). Sesi perbincangan jawapan dilakukan di mana salah seorang ahli kumpulan secara sukarela bangun untuk menjawab. Guru memotivasikan pelajar melalui pemberian ganjaran (pemberian gula-gula) kepada pelajar yang dapat menjawab dengan tepat. Tambah menarik lagi, bagi pelajar yang telah menjawab diberi peluang untuk memilih siapa yang akan menjawab soalan seterusnya. Ini secara tidak langsung mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan di samping membolehkan pelajar mengambil bahagian secara aktif dan memberi peluang mengeluarkan pendapat tanpa rasa malu kepada rakan-rakan yang lebih pintar.
Perbincangan secara berkumpulan ini turut melibatkan aktiviti ‘berdialog’ yakni salah satu cara penting yang digunakan dalam ‘scaffolding’. Menurut Vygotsky, remaja merupakan pelajar yang mempunyai banyak kemahiran dan pengetahuan tetapi mereka tidak sistematik dan tidak pandai menyusun fakta. Jadi, melalui pertanyaan kepada guru yang sistematik akan menjadikan seseorang pelajar itu lebih bersistematik dan pandai menguruskan fakta-fakta yang ditemuinya. Melalui perbualan juga dapat membantu pelajar menyusun konsep-konsep baru dengan dibantu oleh individu yang lebih mahir. (Abdul Aziz, Ramlah, Roslinda & Hazalizah, 2009).
2.1.1    Jenis ‘Scaffolding’
Guru menggunakan tiga jenis ‘scaffolding’ bagi membantu pelajar-pelajarnya menguasai tajuk yang diajar  iaitu memberi penerangan, menanya soalan dan sedia membantu dan memberi panduan. 

Jenis Scaffolding

Contoh
1. Memberi penerangan
Guru menyuarakan pendapatnya semasa beliau menyelesaikan soalan-soalan di papan hitam.
2. Menanya soalan
Selepas memberi penerangan guru  menanyakan soalan kepada pelajar.
3. Sedia membantu dan memberi panduan
Pelajar diajar cara mencari maklumat di dalam buku teks mengikut langkah-langkah yang disarankan oleh guru.

      3.0        Kesimpulan
Secara keseluruhannya ‘scaffolding’ dilihat sangat membantu guru melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Ia dapat memotivasikan para pelajar untuk belajar, meminimumkan tahap kekecewaan pelajar yang mengalami kesukaran untuk menyelesaikan masalah, pelajar dapat mengurangkan masa untuk mencari jawapan secara sendirian dan dapat belajar secara lebih efektif. Memetik pendapat Hartman (2002 dalam Suppiah, Ramlah & Abdul Aziz, 2008)  tujuan guru mengajar berpandukan ‘scaffolding’ adalah untuk menjadikan pelajar seorang penyelesai masalah dan individu pembelajar bebas. Sumbangan ‘scaffolding’ adalah untuk memastikan pelajar melibatkan diri dalam konteks pengajaran dan pembelajaran. Pelajar menerima ilmu secara aktif seiring tugas guru mencerdaskan pelajar melalui pembinaan ke atas ilmu pengetahuan yang sedang dimiliki dan membentuk ilmu pengetahuan baru. ‘Scaffolding’ juga dapat dianggap sebagai strategi pengajaran yang dapat memberi impak positif ke atas pembelajaran dan perkembangan intelek seseorang pelajar. Bagi pelajar sekolah menengah, jenis perancah yang digunakan semakin berkurangan kerana zon perkembangan proksimal mereka dianggap sudah matang berbanding peringkat rendah. Bantuan yang diperlukan daripada guru semakin berkurangan.


[1] Zon Perkembangan Proksimal ialah jarak antara tahap perkembangan sebenar yang ditentukan oleh penyelesaian masalah secara bersendirian dengan tahap perkembangan potensi yang dicapai melalui penguasaan ilmu di bawah bimbingan orang dewasa atau rakan sebaya yang lebih berkemahiran (Abdul Aziz, Ramlah, Roslinda & Hazalizah, 2009)

No comments:

Post a Comment